Ze života

Moje cvičební cesta

Moje rodina je mnohem více umělecky zaměřená (hudebně) než sportovně. Od tří let jsem tak hrála na klavír a ten byl u mě na prvním místě vlastně skoro až do maturity. I když jsem s ním teda během puberty chtěla hodněkrát seknout i proto, že mě učila babička. Klasika. Teď jsem kvůli Erasmu delší dobu nehrála a už se na to zase těším. A kdybyste si chtěli někdo poslechnout, jak hraji, respektive jsem spíš hrávala, tak se můžete podívat na tento záznam z mého absolventského koncertu na ukončení II. cyklu na ZUŠ Veveří v Brně.

Z koncertu ZUŠ v brněnském SONO Centru. (Jsou to už tři roky, strašně to utíká!)

Ale zpět ke sportu, o kterém je tento článek. Zhruba od tří/čtyř let jsem chodila i na plavání a bruslení. Plavala jsem asi 8/10 let. Vyzkoušela jsem si balet a v průběhu základní školy třeba i ping-pong jen se samými kluky. Zpětně mě mrzelo, že jsem u baletu a bruslení nevydržela déle a tak jsem během gymnázia aspoň chodila 2 roky tancovat jazz dance. (Do toho jsem také asi 10 let chodila do kreslení a hodiny klavíru jsem měla každý den a o víkendech to byly vícehodinovky..)

Co se týče typu mé postavy, zařadila bych se mezi tzv. „přesýpací hodiny“. I díky plavání mám prostě ramena, pak štíhlejší pas a boky. Nikdy jsem nebyla takový ten typ klasické hubené holky, ale nikdy jsem ani neměla nadváhu. Zhruba kolem 16 let jsem nicméně přece jenom pár kilo přibrala – v mém „nejtlustším“ období, tedy kolem těch 16 a 17 let jsem vážila zhruba 64/65 kg při 165 centimetrech. Což není žádná velká váha, ale taky to není úplně málo. A tak jsem s tím posledních pár let bojovala. Cvičila jsem různá videa z internetu, vyzkoušela jsem známý 30 day shred od Jillian Michaels či program T25 Alpha od Shauna T. Navštěvovala jsem také různé lekce v posilovnách a snažila se chodit běhat. A také jsem přečetla mraky článků o tom, jak se má zdravě jíst a zkoušela to aplikovat. Ač jsem jedla vlastně takřka celý život zdravě, žádný velký efekt se nedostavil. A já každé léto radši nosila sukně a šaty, než kraťasy, protože jsem se v nich zkrátka necítila. V plavkách jsem taky nebyla úplně nadšená. Vodu ale miluji, takže jsem to pak neřešila a užívala si bazén či moře.

V posledních dvou letech jsem začala docela hodně plavat a chodit na crossfit, což mě opravdu hodně bavilo, ale aby měly lekce crossfitu efekt, měla bych je asi navštěvovat častěji než jednou za týden/dva týdny. A řekněme si na rovinu, není to úplně levné. I když v porovnání s cenami tady v Německu je to u nás za hubičku. Každopádně crossfit jsem si užívala, hodně. Měla jsem několik oblíbených trenérů a na lekcích jsem byla často jediná holka se samými chlapy. Což bylo fajn jednak v tom, že jsem se nemusela s žádnou holkou porovnávat a měřit a navíc chlapi byli samozřejmě oproti mně lepší snad ve všem (kromě protahování se, haha), takže se trenér zaměřoval více na mě, více mě kontroloval a já se opravdu naučila dobrou techniku různých cviků. Po Erasmu bych se k tomu chtěla vrátit. Alespoň občas a kombinovat crossfitové lekce s jinými druhy pohybu. Nakonec jsem tak z těch cca 65 kilo zhubla asi na 62/63 kg, které se mě držely taky poměrně dlouho a pak na cca 60/61 kilogramů. Dala jsem si ale cíl, že bych chtěla vážit POD 60. Nejlépe kolem 55-57 kg. Ano, vím, že se člověk vážit nemá, ale měřit, fotit a že jsou svaly těžší než tuk. Já si ale s mou menší výškou myslím, že tato váha by pro mě mohla být akorát a chci jí dosáhnout a mít ze sebe dobrý pocit.

Jedna “zrcadlovka” po lekci crossfitu v NewParku v Brně. <3

Od Erasmu jsem si slibovala, že budu KONEČNĚ opravdu pravidelně cvičit a jíst 100% zdravě a konečně na sobě uvidím nějaké ty změny. Přijela jsem do Německa na začátku března, všechno bylo ale nové, náročné a do toho různé akce, takže jsem v březnu takřka necvičila a jedla tak plus minus zdravě. Půlku dubna jsem strávila doma, měli jsme totiž kolem Velikonoc prázdniny a ačkoliv jsem se snažila hýbat, bylo to také spíše nárazově. Nový semestr nám začal 24. 5. a já začala docela makat. Chodím do našeho sportovního centra na různé lekce a plavat do bazénu. Co se týče jídla, snažím se jíst 100% zdravě, to pro mě znamená 5 jídel za den (vím, že někomu stačí třeba 3 – bez svačin, ale to mi nevyhovuje). Článek s inspirací na to, co si připravovat na koleji najdete tady. Vařím si co možná nejvíce a vůbec nekupuji hotová jídla. Poslední dva víkendy jsem tu měla na návštěvě nejdřív kamarádky a pak přítele, takže jsem s nimi samozřejmě jedla i místní speciality jako norimberské párky či když jsme byli na výletech, tak hlavně různé tousty či obložené pečivo. Takže to opět nebylo 100%. Teď mě čeká víkend v Alpách a pak 5 dní v Berlíně. S jídlem to nebude asi žádná sláva, ale vždycky se budu snažit si vybírat nějaké kompromisy a jíst tak, abych se cítila dobře. To znamená například to, že smažené jídlo jím velmi zřídka, pečivo se snažím jíst jen jednou za den a sladkosti či slazené nápoje vůbec. A přes týden, kdy jsem normálně na koleji, tak jím snad opravdu dobře a zkrátka nějak rozumně vyvažuji ty víkendy.

Banánové lívance jsou zdravé, ale hlavně výborné! Recept na ně najdete zde.

Cvičím (nebo se nějak hýbu) každý den. Nejdřív jsem si kombinovala různá videa z youtube, např. cvičení Péťy Emblové či podle anglického kanál Emi Wong. Nicméně jsem v posledních týdnech opravdu přišla na chuť českému programu Fit Fab Strong a začala jsem je cvičit asi v půlce jejich květnové výzvy Makám oStoKvět, což jsem si zamilovala a rozhodla se, že s nimi odcvičím celý červen! (Teď mě mrzí, že jsem už nezačala v lednu, kdy zveřejnili první měsíční výzvu.) Ale lepší pozdě než nikdy. Půjdete do toho někdo se mnou? A k tomu budu kombinovat ještě bazén a lekce ve sportovním centru. Dala jsem si totiž za cíl, že až za mnou na první víkend v červenci dojedou naši, bude nějaká změna vidět.

Upřímně teď ale netuším, kolik vážím. Na koleji váhu nemám, takže se budu moct zvážit až v srpnu po návratu z Erasmu. Samozřejmě vím, že když chci zhubnout tak max 5 kilo, tak to jde mnohem pomaleji, než když někdo hubne třeba 20 a víc. Ale věřím, že to půjde tak jako tak a konečně jsem za celý svůj život odhodlaná to vydržet až do konce! Respektive celý život. Cvičení i zdravé vaření mě opravdu baví a chci v tom pokračovat nejen kvůli postavě, ale abych se zkrátka cítila dobře. Navíc když hodně času prosedím kvůli škole či psaní blogu u stolu, pohyb je potřeba i kvůli zádům, která nemám úplně nejlepší. A ta zdravá strava neznamená, že si třeba někdy nezajdu na dobrý burger nebo si nedám pizzu. Tato jídla mi ale stačí opravdu jednou za čas, třeba za čtvrt/půl roku a po zbytek času se tedy snažím jíst zdravě.

Východní Čechy na podzim jsou opravdu krásné a nabízí mnoho míst k navštívení.

Kromě samotného posilování mě baví již zmíněné plavání, ale i běhání, badminton, tenis (i když jsem opravdu jen amatérský hráč), jízda na kole (které teď používám každý den jako dopravní prostředek a miluji to!), v zimě pak lyže&běžky&brusle a obecně turistika. Myslím si, že v tomto ohledu má Česká republika opravdu spoustu krásných míst a je vždy něco nového, co můžeme objevovat. Nechci se věnovat jednostranně jen jedné aktivitě, ale kombinovat je, abych se nenudila a neomrzelo se mi to.

Z letošných krásně zasněžených Jeseníků – jedna běžková.

Jak jste na tom se zdravým životním stylem vy? Bojujete třeba s motivací vydržet (jako někdy já) nebo zkrátka víte, proč to děláte a nemusíte se nikdy odhodlávat cvičit? Máte nějaké tipy na další zajímavá cvičební videa nebo na sporty, které bych mohla vyzkoušet?

Budu se těšit na vaše odpovědi v komentářích!

A nakonec výhled na Pálavu, kterou miluji. Přírodu, vyhlídky i úžasné víno či burčák na podzim!

A půjdete se mnou někdo do červnové výzvy od Fitfabstrong? (Snad ji už brzy zveřejní!) Společně se motivovat je totiž úplně nejlepší. Já začala cvičit jejich videa díky brněnské mamablogerce z blogu Milluji.cz, která každodenně motivuje lidi, aby cvičili, jedli zdravě a hlavně se cítili co nejlépe, tak třeba někoho z vás taky namotivuji si zacvičit!

Mějte se krásně,

Marky

4 komentáře

  • WantbefitM

    Téda, koukám, že Ty jsi toho stihla vystřídat 🙂 Ale také se snažím pohyb co nejvíc obměňovat – plavání, kolo, brusle, lyže, turistika, posilování… V posledním měsíci také cvičím hodně podle Andy, ale ne výzvu. Cvičím videa, na které mám zrovna chuť 🙂 Naštěstí se nesnažím nějak extra hubnout, ale spíš zpěvňovat a budovat svaly (168cm, 57kg), proto mi ty občasné čajové dýchanky a burgry nevadí, ale věřím, že kdo chce zhubnout, tak mi to kvůli tomu jde pomaleji.

    • Marky

      Ta různorodost možností, co člověk může v dnešní době dělat, je prostě skvělá! Já si říkám, že občas mi to taky asi neuškodí, ale teď se snažím právě “držet” trochu více, abych těch 3-5 kilo dolů dala. Ale je super, že i když nechceš hubnout, cvičíš. Pohyb je podle mě důležitý pro každého nejen kvůli hubnutí!
      Krásný den, Marky:)

  • Blogerka Klárka

    Teeda, ty jsi aktivní! 😊
    Na fotkách ti to moc sluší! ❤
    Máme podobnou cvičební minulost. Aktuálně jsem se našla ve florbale, který hraju už tři nebo čtyři roky (nepamatuji si to přesně 😊). Dál cvičím podle různých cvičebních videí a hodně chodím.
    O tom, co cvičím, jsem začala psát samostatné články, tak můžeš mrknout! 😊
    Držím palce ve všech tvých cílech a hlavně ti přeju, ať tě pohyb pořád baví! ❤

    • Marky

      Děkuji moc <3. Já u Tebe už právě ten jeden cvičící článek viděla a inspirovala se! Máš to parádně shrnuté a hlavně obdivuji, že toho cvičíš tolik a každý den.
      Ať Tě florbal baví dál, to byl na střední jeden z mála kolektivních sportů, co jsem taky ráda dělala a dokonce byla v třídním týmu. 🙂

Napsat komentář: WantbefitM Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *